Safeland startar trygghetsfond

Dela inlägg

Känner du till en person eller förening som är särskilt utsatt för hot, inbrott eller skadegörelse?
Finns det personer i ditt område som vill engagera sig och är beredda att hjälpa till när larmet går?

Safeland startar fond för att uppmuntra människor att i större utsträckning hjälpa varandra och bidra till en ökad lokal trygghet. Fonden finansierar säkerhetsutrustning till utsatta personer och föreningar, förutsatt att det finns ett organiserat stöd och engagemang som möjliggör snabba insatser.

Fondens syfte är att, med hjälp av modern teknologi, främja medmänsklighet och uppmuntra samarbete. Målet med initiativet är bidra till ökad trygghet på lokal nivå.

Uppmuntrar människor att hjälpa varandra

Det är uppenbart att det finns en stark vilja hos människor att hjälpa till i akuta situationer, men det är för få som får möjligheten. Utmaningen är sprida kännedomen till personer i närheten när deras hjälp behövs och deras snabba insatser kan vara avgörande.

Trygghetsfonden gör det möjligt att, tillsammans med andra, stödja lokala näringsidkare och brottsutsatta personer.

Ansök om stöd från Safelands trygghetsfond nu och få tillgång till överfallslarm, brandlarm eller inbrottslarm.

Så fungerar det

I Safeland samspelar teknologi med hjälpsamma människor i närheten. Överfallslarm, brandvarnare eller inbrottslarm sprider larmet till personer i närheten genom appen Safeland, vars användare tillsammans genomför viktiga insatser. I de flesta fall sker första respons redan inom ett par minuter.

1. Överfallslarm, brandvarnare eller inbrottslarm monteras på aktuell plats.
  2. De som vill engagera sig och samverka, ansluter sig till den aktuella gruppen i appen Safeland.
  3. När larmet går skickar appen direkt information ut till gruppen (pushnotis).
  4. Medlemmarna i gruppen kommunicerar i appen, agerar och löser snabbt situationen tillsammans (på plats eller distans).

Vem kan ansöka?

Fonden vänder sig till dig som engagerar dig ideellt i digital samverkan. Du kan nominera en person, förening eller enskild näringsidkare som du anser har motiverat behov av säkerhetssystem. Du kan inte söka stöd för ditt privata behov.

Så här ansöker du

1. Namnge den nominerade och förklara vad den har för roll i lokalsamhället.
  2. Beskriv hur ni tänkt samverka och skapa engagemang samt nyttja appen Safeland.
  3. Motivera varför just din nominering bör få stöd med uppkopplat säkerhetssystem.
  4. Maila ansökan till kontakt@safe.land

Förutsättningen för ansökan är att det finns ett organiserat intresse och engagemang för samverkan från ex. grannar eller lokala företagare samt att den är förankrad med den person, förening eller enskilda näringsidkare som ansökan avser. Säkerhetsutrustningen och den uppkopplade tjänsten tillhandahålls utan kostnad så länge behovet kvarstår och aktiv samverkan pågår.

Om Safeland

Appen Safeland används idag i flera tusen områden där grannar samverkar och hjälper varandra. Kommuner, fastighetsägare och räddningstjänst använder tjänsten för att samverka digitalt och för snabba första insatser.

Med tjänsten Connect sammankopplas säkerhetssystem med personer i närheten genom appen Safeland. Genom Safelands “community” på fler än 100 000 hjälpsamma personer är Safeland idag det snabbaste sättet att få hjälp i många områden.

Safelands metod bygger på medmänsklighet förenat med smarta sensorer och mobil teknologi. Bolaget bakom Safeland heter United Eyes AB.

För frågor: kontakt@safe.land telefon: 010 – 222 99 00

Dela inlägg